Ordentlig Ledamot av andliga ståndet

Var på ett seminarium i riksdagen idag, SfU:s sessionssal i riksdagshuset östra (RÖ). Det är alltid roligt att gå runt i RÖ och titta på gamla porträtt över främst riksdagens talmän. Jag tror att det är få som idag vistas i huset som – liksom jag – kan avkoda, förstå och kanske till och med njuta lite av det som alla ordenskors, kraschaner och medaljer tyst viskar om, intressanta brottstycken ur någon annans liv.

För mig är det också intressant att fundera över hur de olika utmärkelserna bärs, anomalier, brott mot, eller bekräftelser på, vedertagna principer. Har de gjort fel, eller var det en annan praxis då?

Det är sällan man ser bilder på svenska prästmän som bär utmärkelser runt halsen, men här är ett sådant exempel: ärkebiskopen och talmannen i både andra och förste kammaren Anton Niklas Sundberg. Se och njut!

Två intressanta saker, som denne Ledamot av andliga ståndet och Kommendör av Kungl. Maj:ts Orden (d.v.s. Ledamot av andliga ståndet av Serafimerorden i ljusblått band + Kommendör av Nordstjärneorden i svart band) gör rätt: präster ska inte ha sina halskors över ”mose stentavlor” utan under, och bandet ska vara så långt att det hänger ledigt strax nedanför desamma. Svensk orden, som för icke-präster bärs från axel till höft (”storkors”), bars av prästmän i band av storkorsbredd runt halsen: samma bruk finns även i andra länder och kan även inkludera domarkåren.

Annonser

8 thoughts on “Ordentlig Ledamot av andliga ståndet”

  1. Nu finns det visserligen inte så värst många andliga ledamöter av de svenska ordnarna för närvarande, men åtminstone par stycken finns det! Tyvärr verkar det som om de bär korset liggande på elvan (”mose stentavlor”), vilket jag fått upplyst av en viss ordensintendent är det korrekta, då jag var av samma uppfattning som dig, alltså att korset skulle ligga under elvan. Fast det kanske beror på den ordens speciella karaktär?

    1. Hej Claus! Tack för påpekandet, roligt att diskutera och lära mer!

      Nej, det tror jag inte. Menar du RCXIII:sO så har prästen i ordensdräkt i bildsviten från 1833 spetskrage med ordenskorset som tittar fram under spetskragen. Över densamma ligger i sin tur ”elvan” (och en bild bevisar förstås inte så mycket). Menar du de kungl. riddarordnarna så visar det att man inte kan lite (ens) på porträtt av potentater iförd ordnar, det är inte är säkert att dessa har fått till det rätt (alternativt, förstås, att bruket möjligen har ändrats över tid).

      Men det belyser också lite av problemet med de svenska officiella ordnarna sedan 1975: eftersom hovet inte verkat för att uppmärksamma dem, så har de marginaliserats och den exakta kunskapen är förbehållen ett (alldeles för litet) antal personer.

      Hovet borde för femton år sedan sett till att ta fram en databas för alla förläningar 1748-1974 (det hade kunnat ordnas med välvilliga ideella insatser) och en ordentlig handledning i hur medaljer och ordnar ska bäras eftersom det hade kunnat bidra till att hålla ordnarna i levande minne. Glädjande nog har på sista åren tagits flera sådana initiativ.

      1. En snabb liten Google-sökning ger följande bild:

        Som synes bärs RCXIII:sO ovanpå elvan (med frånsidan utåt, vilket uppenbarligen görs i frimureriska sammanhang). (Är det förresten inte LCXIII:sO? Eller följer just den orden inte traditionen med att prästerskapet inte blir riddare, utan just andliga ledamöter?)

      2. Det ryktas förresten att KMO håller på att utarbeta en ny vägledning för bärande, att ingå i en utställningskatalog för ordenstställningen vid Kungl. Slottet. Där sägs det att även prästerskapets bärande kommer att ingå…

  2. Kan göra ett tillägg här!
    Kommendörskors bärs runt halsen och läggs på elvan. Storkors bärs runt halsen, men går ned under elvan.
    Troligtvis av rent praktiska skäl: ett 10 cm brett band runt kragen och innanför kaftanrockens krage är nog inte så bekvämt, och inte heller snyggt…

    1. Hm, stämmer det? Tänker på den nya hovpredikanten som är R-LJohO: bilder på honom visar ordenstecken under ”11:an”. Det stämmer inte historiskt om man tittar på direktiven i ”När och hur bära ordnar bäras”, bild 9 visar KNO1kl och bild 14 RCXIII:sO buren till ”11:an” och då vilar bandet under, så att ordenstecknets krona är strax under ”11:an”.

      1. Jag tror att praxis har ändrats, men det måste vara ganska nyligen. I Löwenhielms ”Svenska ordnar och medaljer”, så visas en teckning av en kommendör i andliga ståndet på s. 49, med band och tecken under elvan. Däremot har jag fått veta av Ordensintendenten att det ska bäras på elvan, som bilden med RCXIII:sO ovan, och att det beslutet baserar sig på ett brev från dåvande ärkebiskopen Nathan Söderblom.

      2. Ordensintendenten har hittat uppgift att det andliga ståndet bar kommendörskors så i början av 1900-talet. Personligen tycker jag att det äldre sättet, vilket också åter var det gällande efter början av 1900-talet, är det bättre.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s