Inte på G

Höstens obarmhärtiga övergång till snöoväder gör nog att få känner sig pigga, alerta och ”på G”, på gång. Men det är inte det som avses, utan att jag upptäckt att jag har haft fel i hur en medaljförkortning ska göras. Det är verkligen i kategorin ”av mindre betydelse för mändklighetens fortlevnad” men ändå en sak som får en faleristiker ur balans, att inte känna sig riktigt på G.

Sedan bra många år har jag levt i den fasta övertygelsen om att Konungens medalj ska förkortas Kong:s…. Så är det inte alls; förkortningen ska inte ha något g! Det ska vara Kon:s.

  • Kon:sGM12mkedja,
  • Kon:sGM12mserafb,
  • Kon:sGM12mhb,
  • Kon:sGM8mserafb,
  • Kon:sGM8 samt
  • Kon:sSM.

Se ex. utdrag från Statskalendern från 1963 (pre 1975 medaljvalör med små bokstäver); även Fredrik Löwenhielm skriver utan G. Medalj.nu gör också rätt.

Undrar hur mitt misstag uppkommit? Klart är i alla fall att jag måste tvätta blogg och hemsida från missen. Men inte idag – känner mig inte riktigt på G…

Kommentera

