Regeringsmedaljen ”Illis Quorum” till Sarah Wägnert?

Min f.d. kollega, sedermera riksdagsledamoten Caroline Szyber (KD) och jag har växlat några mail (utifrån ett av mina blogginlägg) kring det lämpliga i att föreslå Sarah Wägnert för GMiq, medaljen ”Illis Quorum Meruere Labores” i guld eftersom det i år är 15 år sedan Sarah visade civilkurage i media om missförhållande i vården vilket ledde till ”lex Sarah”. Nu har Caroline bloggat om att hon lagt in ett medaljförslag till socialministern: det blir spännande att se om det gillas av regeringen.

Caroline föreslår 12:e storleken: jag kan tycka att det vore snyggt. Lex Sarah har lett till avsevärt minskat lidande för en grupp människor som har svårt att föra egen talan. Det är ett av de mest slående exemplen i svensk modern tid på hur viktigt det är att någon visar civilkurage, tar första steget och säger ”nej, det här ställer jag inte upp på”. Det kan förändra världen.

Kommentera

