Eskilit får Kon:sGM12mserafb

Det är med särskild glädje som jag – som gått ”natur” på S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna – kan konstatera att en annan f.d. eskilit som gått ”natur” några år efter mig fått Kon:sGM12mserafb, nämligen förutvarande språkröret Maria Wetterstrand. Detsamma får bl.a. förutvarande statsrådet Maud Olofsson.

Medaljen Litteris och Artibus går bl.a. till skådespelaren Sven Wollter. Med tanke på att den sistnämnde har hjärtat något till vänster kan det kanske vara värt att erinra om att det är Sveriges statchef som förlänar medaljerna snarare än företrädaren för ett styresskick (som man naturligtvis kan vara kritisk mot och vilja förändra i framtiden). Jag hoppas att Sven med denna insikt kan ta emot och bära medaljen med större stolthet än en mer motvillig medaljör, och att andra låter honom bära den utan att ifrågasätta hans politiska ställningstaganden.

Hela listan på medaljmottagarna finns här.

2 thoughts on “Eskilit får Kon:sGM12mserafb”

  1. Jaha, det verkade som om förhoppningarna om seriöst mottagande inte infrias. http://www.expressen.se/nyheter/wollter-jag-ska-grava-ner-medaljen/ Wollter deltar inte vid utdelningsceremonien – helt oförlåtligt! Som jag skrev i inlägget om den motvillige medaljören är närmast endast eget dödsfall skäl att utebli från utdelningsceremonien samt varför. Om Wollter därefter väljer att hedra sin mor genom att gräva ner den vid hennes grav är en annan sak och något som åtminstone jag har svårt att ha någon synpunkt på.

Kommentera

