Tyska orden på Fakebook – förlåt, Facebook…

På Facebook finns flera sidor/grupper m.m. kring Tyska orden (Teutonic Order, Deutscher orden) som personer på Facebook kan gå in och klicka Like m.m. Och det ser ju bra ut när man tittar runt lite, en hel del historiska bilder. Men efter ett tag börjar det skava.

För även om texterna är någorlunda sakliga, så är det för stort fokus på bilder på ordenskors och investiturer för att kännas som en äkta riddarorden. Snart visar det sig att webbadresserna som vidarelänkar från Facebook till ordens webbplats är inte de riktiga utan snarlika varav de med ändelserna .info och .org vilka vidarekopplar till en självutnämnd riddarordens webbplats.

Det rör sig om en oäkta riddarorden som inte bara lägger sig mycket nära en äkta orden i presentation. Den tycks ha gjort missförstånd till affärsidé: allt leder till en oäkta riddarorden, ledd av ”Karl von Deutschland” a.k.a. ”H.I.M. Karl VIII, Emperor of Germany” a.k.a. ”Karl von Wettinberg”, en ung obemärkt brittisk medborgare.

Synnerligen utstuderat i varje detalj: till exempel vidarelänkar en webadress som slutar .com faktiskt till den äkta ordens hemsida. Webadressen är också grund för den mailadress som används som kontaktuppgift. Men e-post och webadress behöver inte alls hänga ihop: genom att hemsidan är den äkta kan man förledas att tro att man via samma e-postadress har kontakt med den äkta orden, vilket man då sannolikt inte alls har.

Detta visar att det är viktigt att förhålla sig kritiskt till allt som finns på nätet. De enda äkta Tyska ordensgrenarna är den katolska Påvliga Tyska orden och den protestantiska Nederländska Tyska orden. Ingendera finns på Facebook. Därför, se över om du råkat sätta Like på någon Tysk orden på FB och ”unlike:a” i så fall.

Det här inlägget postades i Faleristik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tyska orden på Fakebook – förlåt, Facebook…

  1. Tony Pinberg skriver:

    Just den orden snubblade jag över någon gång i vintras. Förvisso var det ju lite intressant läsning och bilder men varningsklockorna började ringa fort. Att sidans design är bedrövligt gjord kan i och för sig förklaras, men om man ser till den mängd varianter av adresser som alla pekar på en och samma sida blir jag lite fundersam. Det är inte ett mönster jag sett på andra ordnars sidor. Och som du säger, bilderna var också en faktor för misstanke. Det fanns inte en enda bild på samtida personer. Att det dessutom finns ett stort antal facebooksidor under olika namngivningar var också en märklig studie eftersom de verkade lägga upp mer eller mindre samma innehåll i sina feeds men inte enligt samma kronologi. Likartat många ‘likes’ på varenda inlägg men inga medlemmar eller kommentarer.
    Hur som helst så beslutade jag mig i alla fall för att skicka ett mail angående deras affärsgrej om att de sålde ridderskap i orden. Jag hann knappt mer än presentera mig med namn innan jag ansågs vara värdig och av god karaktär. Det skulle bara kosta 1500 euro tror jag det var, som skulle föras över till deras bankkonto i en engelsk bank. Bråttom var det visst också för när jag inte svarat igen fick jag brev dagligen om påminnelser för notan.

    Lite tekniskt snokande senare hade jag spårat mailet till en stad i England, dess ISP och exakt person vars internetuppkoppling hade använts för att skicka mailet till mig. Det var en brittisk man, och lustigt nog hade vissa av abbonnemangsuppgifterna (kontaktinformation) fyllts i med liknande ”omfg-lol-no-way-u-get-this” eller nåt i den stilen.

    Och the real kicker – breven hade skrivits under med namnet Alexandra von Thurn / Thaxis, i egenskap av att vara ordens sekreterare…
    http://en.wikipedia.org/wiki/Princess_Maria_Theresia_of_Thurn_and_Taxis_(b._1980)

    Jag gjorde en online anmälan om bedrägeriförsök till engelska polisen =)

Kommentera

