Ett år!

För något mer än ett år sedan funderade jag över en riksdagsledamots blogg som jag var satt att administrera. Den var inte helt välbesökt, och det födde tanken hur svårt är det att skapa en välbesökt blogg?.

Sedan flera år har jag också skrivit korta nyhetssammanfattningar kring bärbara utmärkelser på arnell.cc:s förstasida, och det har löpande visat de tio senaste händelserna. Kanske skulle man kunna starta en blogg som skriver nyhetsrelaterat – och delvis fördjupande – om bärbara utmärkelser?

Sagt och gjort. Året har gått oväntat bra, givet hur smalt ämnet är. Dels har jag upptäckt att det finns väldigt mycket att skriva om, inte minst eftersom det ramlar in tips i mailkorgen av och till. Dels har sidan besökts långt mer än jag vågat hoppas på. I skrivande stunt snittar bloggen 35-40 besökare om dagen, som läser i genomsnitt tre separata artiklar var. Antalet vidareklick ligger på ca 30 om dagen.

Totalt sett hade bloggen efter första året nära 30 000 besök: den aktuella riksdagsledamoten har totalt sett hittills uppnått 10 000 besök, så mission accomplished. Men detta bygger förstås på en viss flit (163 inlägg på ett år), att det finns något att läsa och något av nyhetsvärde.

Faleristik-twitter? Tveksamt. Har ett konto där som länkat tidvis blogginläggen, men formatet är svårare för en excentrisk historisk hjälpvetenskap att göra sig bemärkt genom…

One thought on “Ett år!”

  1. Tack för ett gott arbete med en intressant blogg. Du är nummer ett på listan när jag sätter mig för att strösurfa, ett trevligt avbrott i arbetet.

    MBH

Kommentera

