Marskalksfrågor

Helt plötsligt ringer telefonen och i andra änden är en student vid Uppsala universitet (UU) med frågor kring att vara marskalk.

Marskalkar vid universitet tjänstgör bl.a. i samband med doktorspromotion för att bära fanor och prestaver, vara promovendi och andra närvarande behjälpliga i olika sammanhang o.s.v. samt möjligen även utgöra en synlig representation från grundutbildningen och vara högtidens synliga koppling mellan grundutbildning och forskningen. För egen del tjänstgjorde jag som marskalk vid LiU:s promotionshögtid 1995 och det var väldigt trevligt. Long story short, gift 1:o två år senare.

Fråga nummer ett! Det traditionella marskalkbandet som är i blått och gult: ska det gula vara ”uppåt” eller det blå? Studenten ifråga redogjorde för att UU och LU har gult uppåt, för UU fastställt i skrift. På Nobelfesten har man blått uppåt och tydligen har SU nyligen ändrat – från gult uppåt till blått uppåt. Varför? Finns det något med medaljer som kan vara vägledande?

Mina tankar kring det? Vad jag känner till finns inget övergripande fastställt om marskalkband. Om det finns lokala traditioner så är de värda att bevara (och möjligen synd om SU ändrat, vore intressant att höra tankarna kring det). Den finaste medaljen i Sverige med band kluvet i gult och blått är Medaljen för tapperhet i fält/till sjöss. Utgår man från den skulle möjligen gult vara uppåt. Å andra sidan, UU – det äldsta och kanske finaste universitet – har medaljer i band kluvet i blått och gult (men även gult och blått!). Här ges ingen direkt vägledning.

Fråga nummer två: svart eller vit väst? Traditionen vid UU är svart väst (för damer dessutom svart klänning!). Även här omnämndes att SU ändrat sig från svart till vit, vilket var frågans orsak. Ja, för min del ligger rösten på svart väst. Marskalkarna är inte där som festföremål, för att roa sig, utan för att jobba. Något förenklat kan man säga att svart väst till frack är mer förknippad med arbete och vit väst med fest. När jag var marskalk var vit väst påbjuden, men när jag tänker på det känns kanske svart mer rätt egentligen eftersom det synliggör och understryker marskalksrollen på högtiden.

Fråga nummer tre: kår-, nations- m.m. band, i princip max tre vid UU: ordning, hur ska man tänka? När det gäller ordnar och medaljer så är den övergripande tanken bakom alla petimeterregler att finast ska vara närmast hjärtat. Det skulle innebära att det finaste bandet placeras överst och att de sedan kommer i fallande skala. Det som styr ”finheten” kan jag tänka delvis handlar om nivåer, kårband över programsektionsband, nationsföreningsband över enskild nations band m.m. Här finns det nog gott om lokala traditioner (för egen del vid LiU 1995: dåvarande lärarstudentkåren LUSIL:s band överst, därefter Grus (Grundskollärarsektionens) band, därefter Östgöta nations band, eftersom kårerna och sektionerna var/är betydligt tyngre än nationerna vid LiU).

Ett sidospår är att en bekant som var involverad i marskalkarna vid en högskola i höstas funderade på att låta marskalkbandet gå innanför frackrocken för att göra det mer likt ordens-/kår-/nationsband, vilket jag vände mig emot. Tanken med marskalkbandet är att göra synligt av vem kan få hjälp. Då fungerar det inte att dölja bandet under rocken. Ett annat förslag som kom upp var att ha smalare band för kvinnliga marskalkar, i likhet med att ordensbanden en écharpe har olika bredd för kvinnor och män. Även om marskalkbanden är väldigt breda, därmed ohanterliga och gärna glider, så är jag lite emot det också. Bättre i så fall att tipsa om att kvinnor kan nåla fast marskalkbandet på axelbandets framsida med en brosch, i värsta fall en säkerhetsnål, så att det inte glider (vid ärmlöst fäst i överkanten på livstycket).

Alltnog: funderingar utifrån kunskap om medaljer och ordnar samt från en begränsad erfarenhet som marskalk vid ett av de yngsta och möjligen – åtminstone då – traditionslösaste universiteten. Frågor och kommentar är varmt välkomna nedan!

5 thoughts on “Marskalksfrågor”

  1. Marskalkarna i Uppsala följer denna instruktion som kanske är av intresse: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.norrlandsnation.se%2F%3Ffid%3D77&ei=GTRAUcyVBYOn4gTbuYDgCQ&usg=AFQjCNHuCx4scHk1Q0mjj6kteQ4vNq0Nbg&bvm=bv.43287494,d.bGE

    Jag antar att SU:s beslut att låta marskalkarna bära svart väst till frack har tagits med hänsyn till studenterna. Bara att skaffa en fram är kostsamt och en relativt oanvändbar persedel som en svart väst är kanske väl mycket att begära. Vad jag förstått så är svart väst inte ens obligatoriskt vi kunglig begravningar längre (även om frackbegravningar hör till ovanligheterna). I Uppsala är svart väst obligatorisk för marskalkar, fan- eller standarbärare, kuratorer, promovendi och installandi.

    Den parallell jag först drog till marskalksbandet är den svenska vimpeln med blått överst. Frackband är en intressant fråga. De signalerar ju tillhörighet och jag brukar resonera så att man väljer band efter tillfälle. Nation och kår är, enligt mig, de viktigaste och hamnar alltid överst.

  2. Instruktionen är verkligen bra, mycket läsvärd, tack för den! Överskådlig och med viktiga praktiska tips.

    Håller inte riktigt med om frackvästen: att inkludera en svart väst om man hyr en frack kan inte innebära någon större merkostnad i sammanhanget, inte heller att hyra (eller köpa) en svart frackväst till en frack som man redan har. Tänker också att det inte är helt osannolikt att en akademiker hamnar med i något ordenssällskap och där är det ju oftast svart väst som gäller, så om man som student köper en frack är det lika bra att köpa den svarta frackvästen också. Ser på http://marskalk.studorg.liu.se/ att LiU kör på med vit väst, däremot nämns inte uttryckligt bandet.

    Intressant att alla centrala aktörer vid UU har svart väst. Kanske kan det förstås som att doktorspromovering är ett centralt arbete/”verksamhetsutveckling” inom akademien snarare än en festlig högtidlighet.

    Jo, den svenska vimpeln figurerade även i frågeställarens resonemang och jag glömde att inkludera den i inlägget. Det är dock inte säkert att det har bäring på marskalkbandet. Jag har också fått en fundering om att det kan ha att göra med en antites till Ukrainas flagga på något sätt. När jag sökt information om denna flagga hittar jag att den i olika skeden haft blått överst (tolkas då som himmel över sädesfält) eller gult överst (tolkas då som kyrkornas gyllene kupoler över floden Dnepr).

    Jag ska försöka höra av mig till en och annan för att se om de vet mer: ytterligare kommentarer tas tacksamt emot!

  3. Jag kan upplysa om att även vid LU är det svart väst som gäller för alla vid promotionen. (Klädkoden är då akademisk högtidsdräkt.)
    Vid den efterföljande middagen är det däremot vit väst, utom för de marskalkar som inte har hunnit hemåt mellan promotionen och den s.k. postmotionen (marskalkssittningen), vilka då får ha svarta västar på dansen efter middagen.

  4. Jag har funderat en del över nationsföreningsband över enskild nations band. Bör inte den egna nationen alltid komma före sammarbetsorganitationer. Precis som att FN- och EU-medaljer kommer efter de svenska?

Kommentera

