Julen varar väl till påska?

Som ni kanske sett i spalten till höger länkar jag till en blogg kallad Wearing Your Medals Wrong. Det är en blogg som tar upp olika kända personer i Kanada som bär ordnar och medaljer fel, och ger anvisningar om hur de bör korrigera. Det är en approach som jag har hållit mig lite försiktigt ifrån. Jag tycker att man ska vara försiktig med att brännmärka personer och i stället tala om generella principer.

Men när jag gick igenom min hotmail hittade jag två intressanta kort som en bekant skickade 2010 (tack Carl!). Julen varar väl till påska, varför två julgranar kanske passar bra för stunden.

Libyen Julgran-1 Sverige Julgran 21

Den vänstra bilden är förstås Moammar Khaddafi och stilen är lite typisk för diktatorer: ”allt ska med”, ingen urskillnad överhuvud taget. Den högra bilden visar en svensk industriman som jag låter vara hyggligt anonym. Det ser ut att vara fem utmärkelser i band om halsen + en i dubbelkedja.

Det bör vara max tre i band om halsen, varav mannen borde välja Konungens medalj i första hand samt det kommendörstecken som hör samman med kraschanen, därutöver något av de halstecken som skymtar fram. Alla utmärkelser om halsen ska sitta uppe vid knuten, inte hänga halvvägs ner på magen. Dessutom borde den ensamma medaljen på bröstet hängas på samma rad som ordnarna – och då mellan Vasaorden och Hederslegionen, eftersom den är svensk och ska sitta närmare hjärtat än utländska utmärkelser. För att inte det ska bli för brett skulle de fem utmärkelserna i band på bröstet monteras professionellt med något överlappande band. En annan fråga är om utmärkelser i original ska bäras, här borde det handla om en verkligt officiell festlighet. Hade tillfället krävt miniatyrer, så hade bröstutmärkelserna kunnat bäras som sådana, tillsammans med ”överblivna” utmärkelser avsedda att bäras i band om halsen.

Bokassa I Källa:WikipediaEn tredje ”julgran” att dra sig till minnes – med tanke på militärkuppen i Centralafrikanska republiken i veckan – är kejsar Bokassa I av Centralafrikanska kejsardömet som regerade som kejsare 1976-1979. På bilden här intill har kejsaren ett relativt blygsamt urval med endast ett tiotal kraschaner – i Erasmus Montanus bok Diplomfabrikerna (1978) finns bild på en annan uniform som har ett tygstycke av uniformstyg fästat högt upp och på den var ungefär dubbelt så många kraschaner fästade hela vägen ner till kanten (denna gång på rätt sida, bärarens vänstra sida).

Så tre ”julgranar” till påsk för att avsluta julen. För att sona min odygdighet har jag sett till att industrimannens högst imponerande bestånd av utmärkelser kompletterats och nu är rätt återgivet på Wikipedia, så långt som olika kort visar. Glad påsk!

Kommentera

