Föredrag hos Odd Fellow Orden

Lite sent blev det, men en väldigt rolig kväll! Odd Fellow Ordens brödraloge Thomas Wildey hade genom Lars-Johan och logens övermästare Christian bjudit in mig att tala om ordnar efter logens brödramåltid. Det följde i princip det upplägg jag använt på Rotarylunch, en historik som inkluderade andliga riddarordnar, dynastiska riddarordnar, de svenska förtjänstordnarna utifrån temat ”en synlig klapp på axeln”.

Jag har aldrig tidigare varit i Odd Fellow-sammanhang så det var väl trevligt att debutera i en loge som bär den amerikanske ordensgrundarens namn. Lokalerna på Västra Trädgårdsgatan (länk till information och interiörsbilder) var stilfulla och måltiden vällagad: här huserar 27 Odd Fellow-institutioner och en större volym bröder och systrar bidrar till att köket kan hålla en god standard. Klädsel vid sammankomst är svart kostym och vit skjorta men med grå slips i stället för svart.

En indikation på hur väl ett föredrag mottages är följdfrågor: det blev en hel del intressanta sådana vilket ledde till sidospår och utvikningar. Jag hade tänkt ta 45 minuter i anspråk men intresserade följdfrågor gjorde att jag drog över och det kom ytterligare frågor och funderingar efter att föredraget i sig var slut. Jag tror att både jag och åhörarna insåg att det trots tidsöverdrag ändå inte blev mer än ytlig översikt, för det kom en och annan förhoppning om föreläsning del två. Lika roligt som det var att få önskemål om ännu ett föredrag var frågor av typen varför kommenterar du inte ordnar och medaljer i direktsändning på Nobelfesten, som komplement till klänningskommentarorerna? eller varför skriver du inte om ordnar i Kungliga Magasinet? Frågor på vilket jag bara kan svara att jag har inte fått frågan. Men det vore förstås roligt.

Överlag en trivsam kväll: skönt att vara en odd fellow med odd hobby, och att hitta gemenskap i en sammanslutning av odd fellows. 😉

Kommentera

