FMSMsis Lennart Hultkrantz

img_3382I dagens DN (29/8) finns en läsvärd artikel om posttraumatiskt stresssyndrom samt Libanon- och Kuwaitveteranen Lennart Hultkrantz, vars medaljer syns ovan genom en bild från Skaraborgs läns tidning.

Under min utbildning till sjukvårdsman under värnplikten fick vi en genomgång av hur posttraumatisk stress kan yttra sig och vilka åtgärder som akut kan vidtas – och det var en skrämmande inblick i vad krig kan göra med människor rent psykiskt. Lennarts utlandsmissioner och erfarenheter hade kunnat vara mina, eller mina vänners, eftersom de i tid sammanfaller rätt väl med min värnplikt och funderingar om FN-tjänst efter muck.

Jag har svenska, svensk/amerikansk och amerikanska veteraner i min bekantskapskrets och de gör inget stort väsen av sina insatser eller de upplevelser de bär med sig. De förtjänar den djupaste aktning för att de ställt sig i frontlinjen i mitt, i vårt ställe. Veteraner får inte alltid den uppmärksamhet eller den uppskattning de förtjänar – men de medaljer som de fått talar sitt tysta språk. Jag hoppas att fler lär sig förstå det språket.

One thought on “FMSMsis Lennart Hultkrantz”

Kommentera

