W:6 – ny webbplats m.m.

Upptäckte att W:6 webbplats har fått ett nytt utseende sedan i våras någon gång. Det ser trevligt ut: det saknas lite arbete innan webbplatsen når samma omfång som den äldre webbplatsen, så det är bra att den gamla webbplatsen är nåbar via en länk i nedre högra hörnet.

Det ser ut som att ordenssällskapet blivit lite mer liberalt vad gäller att visa ordenstecknen. De visas på den nya webbplatsen men på ett lite underfundigt och oskyldigt sätt vilket är en intressant lösning: för oss som stöter på ordenstecken på Tradera är det nu enklare att bistå i att dessa ordenstecken (utöver I gradens uppenbara ordenstecken) kan härledas till rätt ordenssällskap och att de kan återvända till W:6 för att sättas i cirkulation. Bra!

Redan tidigare finns dock en hel del mediereportage på nätet som är intressanta eftersom de beskriver ordens verksamhet och inre liv, men ibland också visar bröder iförda frack med orden. Se ex. här för ett reportage från 2013-10-20 och här ett reportage från 2011 – eller googla på ”W:6”. För den som är lite envis och finurlig går det redan idag att hitta andra ordenssällskaps ordensinsignier på bild så W:6 avviker inte nämnvärt från vad flera andra ordenssällskap gör.

3 thoughts on “W:6 – ny webbplats m.m.”

  1. Hej broder Jonas, ja det stämmer och som W:6 broder så väl detta ”light”versionen av frimurarorden, jag trivs i vilket fall som helst förträffligt med bägge sällskapen. De flesta frimurare i Malmö är dessutom med i W:6, som även har en mycket aktiv damsektion.

    1. Hej broder Björn, ja, det händer inte sällan att medlem i ordenssällskap blir med i flera, det är rätt trivsamt. Det lokala Ordenssällskapet B7 finns i min barndomsstad Eskilstuna och hade jag flyttat hem till E-tuna så hade det varit intressant. Men just nu får det jag har engagerat mig i räcka…

      1. Ha ha vet vad du menar, fick just ett samtal av min gamle favoritfarbror som är med i Svarta Örns Orden sedan 40 år, han vill ha mig med, det är hans vilja, så antagligen recipierar jag innan årets slut. 🙂 Fast Brotherhood of the Black Eagle låter bättre, eller som min hustru säger, häng på karlar lite lull-lull och de blir som barn på nytt. 🙂

Kommentera

