Nobelfesten 2013

Fick mess igår som undrade om jag skulle rapportera om/från Nobelfesten i år, och det ska jag inte. Kvällen är vikt för en annan tillställning: de utländska ambassadörerna närvarar under prisutdelningen men inte alla ges möjlighet att delta på Nobelfesten. De sammanstrålar istället tillsammans med konsulära kåren till Ambassadors’ Gala Dinner som arrangeras för tredje gången på hotell Sheraton. Genom honorärkonsuln av Gabon Jan Hartzells försorg har jag och min fru inbjudits till en stunds avkoppling från vardagens stress och tillkortakommanden.

Den som funderar över ordnar och medaljer kan titta på inlägg inför förra årets Nobelfest med vidarelänkning till kvinnligt bärande, om Prinsarnas Nordstjärnor om halsen och i övrigt söka på bloggen. För jag, jag ska bara ha roligt ikväll.

EDIT: telefonen ringde nyss; möjligen blir det ändå till att bidra lite till Aftonbladet efter kl 22.00…

EDIT2: inget från Aftonbladet, men en sagolikt trevlig kväll med fina frun som det går att leva länge på. Ett trevligt mingel, en god middag med underhållning från Holliday Singers och Akademiska folkdanslaget, där de senare efter kaffet även stod för ledning av dansen som bl.a. innehöll de traditionella danslekarna från midsommar- och julfirande. Uppsluppet men inte ovärdigt, sällsamt att se större tjänstetecknet för Kungl. Maj:ts Orden guppa runt i ”å jänta och jag” jäms med den kenyanske ambassadören och jag fann mig dra en introduktör från UD efter mig i dansen. Kul att visa de utländska ambassadörerna svenska traditioner.

Nu har jag i alla fall hunnit titta lite på bilder och fundera lite utifrån galamiddagen ovan. En övergripande fundering gäller kraschaners anbringande på klädedräkt. Det enda som skrivit de sista 50 åren vad jag minns är en mening i Löwenhielms bok från 1987/1998 om att kraschanernas grova, trubbiga nålar fästs i ”påsydda tränsar”. Vad detta är behöver kanske klargöras och göras mer allmänt tillgängligt i termer av ren instruktion hur det ska göras, för jag ser att kraschaner i några fall inte alltid bärs, endast ordenskorset och bandet för Storkors/Storofficer/Kommendör av 1. klass vilket jag tror hänger samman med en viss osäkerhet om hur de ska fästas. I synnerhet så att man inte förstör en klänning. Jag har inte hunnit fingranska i detalj, men jag förstår det som att man först ordnar en ögla av tråd(ar). Denna plattas till och sys sedan fast vågrätt i bakkant så att den i princip ser ut som ett streck. Fördelen med detta skulle i så fall vara att fäststyngnen inte är samlade utan utspridda längs en linje, vilket gör att frackrocks- eller klänningstyget belastas lite jämnare. För min KPS:tMO som har kraschan har jag sytt öglan genom rocktyget och det verkar mindre bra eftersom det drar isär väven i tyget mer på två punkter. Men detta är en fundering, får försöka titta närmare på hur det gjorts på kungliga eller hovuniformer, rimligen bör dessa har fått till det rätt.

I övrigt, samma som jag skrev förra året.

  • Storkorsband från axel till höft som inte kortats utan hänger ner på låret i stället för att låta ordenstecknet titta fram under frackrocken/vid höften.
  • Utmärkelser om halsen som inte sitter omedelbart under knuten.
  • Ingen ordning om flera ordenstecken om halsen bärs, de svenska ska ha sitt band ytterst och de ska bäras max tre i bredd, inte över/under varandra.
  • Näsduk i bröstfickan ska inte användas för den som bär ordnar och medaljer i original eller om miniatyrerna är så många att montaget går ut över slaget.
  • Svenska utmärkelser bättre placerade än utländska. Detta kan se knäppt ut eftersom vi i Sverige endast har medaljer som ska placeras före utländska ordnar, men så blir det när vi i Sverige inte utdelar ordnar till egna medborgare.

Utbildningsminster Björklund har bättrat sig sedan förra året och bar nu Storkors av Finlands Lejonsorden i band en écharpe + kraschan samt kraschan för StkNedONO. Bra! Återstår bara att korta storkorsbandet lite, villket även utrikesminister Bildt skulle behöva göra. Bra att integrationsminister Ullenhag bar sitt Storkors av Finlands Lejonorden. Synd att Anna Maria Corazza Bildt inte bar den italienska orden som hon bar förra året. Överlag tror jag att det finns fler personer som har ordnar och medaljer som kanske drar sig för att bära dem: det är egentligen inte så svårt och det finns gott om personer att fråga om råd i så fall. Näringslivstopparna skulle behöva lite stöd från någon för att strukturera sina vildvuxna bestånd av mycket imponerande utmärkelser. Herr Grimaldi bar dessvärre kraschan på fel sida (bärarens höger): att låta sätta dit tränsar enligt ovan borde kunna få den mest tankspridde att placera kraschanen rätt. Genom hans fru besökte jag förresten en gång deras hem för ett enstaka inhopp kring kulturutredningen; där fanns åtminstone då en större målning av franska prinsar som bär Franska Helgeandsorden så facit finns eller har funnits hemma. 😉

Det som av viss expertis betraktas som oäkta riddarordnarna bör inte bäras i H M Konungens närvaro. Vad gäller Militare Ordine del Collare di Sant’Agata dei Paternò (MOC) finns det vissa omständigheter som accentuerar det oinsiktsfulla i att bära denna orden i H M Konungens närvaro, likväl skedde det. Tempelherreorden och Sankt Lazarusorden av Jerusalem kan endast bäras till svensk militär uniform i dessa ordnars respektive egna interna sammankomster enligt det uniformsreglemente som infördes för ett år sedan. De kan inte bäras till uniform i allmänna sammanhang eller i slutna sällskap utanför dessa ordnars egna sammankomster. Och, värt att understryka, funderingarna gäller ordnarna och inte personerna. Mycket av gårdagkvällens trevlighet vid vårt bord stod en inspirerad tempelherre för, en hedersam gentleman.

One thought on “Nobelfesten 2013”

  1. Nu har jag sett bilden och det är ”markisen av Val di Vicari” tillika storprior av MOC i Norden: typiskt en fejkorden att inte ha koll på vad som är lämpligt och passande. Tror att ”markisen” hade kunnat göra mycket gott i en äkta riddarorden: nu har han sugits ner i MOC:s ”style over substance”: se ex. ett porträtt på ”markisen” i full ornat på http://www.sanildefonso.org.mx/expos/johanfalkman/F8.html

Kommentera

