Bernts betraktelser

En tid efter att jag börjat arbeta i riksdagen hamnade ett brev från en Bernt Karlsson på mitt bord, vilket handlade om de svenska riddarordnarnas återinförande. Eftersom jag dels utifrån lobbat fram en motion från KD i frågan 1999/2000, dels skrivit KD:s motion 2000/01 (och därefter) föll det på min lott att bevara brevet. Detta utvecklade sig till en intressant bekantskap: Bernt bjöd mig på flera intressanta historier, episoder ur sitt liv. Han hade också vänligheten att introducera mig den bredd som finns inom katolska kyrkan, i det att vi gemensamt besökte ett par olika församlingar och flera olika riter, bl.a. en maronitisk katolsk mässa på arabiska (verkligen oförglömligt att höra Allahu akbar i en kristen kyrka, lätt att glömma att arabisk kristendom fanns före islam). Det var väldigt roligt att se honom bli Riddare av Påvliga Heliga gravens orden år 2006.

Den som går in på Bernts webbplats, sidan som visar hans utmärkelser, ser att de återspeglar en mycket intressant livsgärning som spänner över lång tid, flera kontinenter och olika typer av verksamheter. En del ”kött på benen” ges genom webbplatsens andra delar, men det som är särskilt glädjande är att Bernt tagit sig tiden att fästa sitt liv på papper i form av ”Yila-Kalles äventyrliga liv”, som kom ut från tryck före jul. En mycket intressant läsning, som jag hoppas att fler fastnar för!

Det här inlägget postades i Faleristik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bernts betraktelser

  1. Ping: StkPåvlS:tSO KPåvlHGO Bernt Karlsson hädangången | jonar242

Kommentera

