iPhone-faleristik

iPhone-faleristikÅh, vad det kan vara trassligt i en stor familj att hålla koll på vems iPhone-hörlurar som är vems – alla ser ju likadana ut. Stora dottern kom en dag och hade satt ett antal mjuka rörpärlor i plast (”indianpärlor”) på sin sladd för identifikation och för att få ha sina lurar i fred, genom att skära igenom pärlans kant med en vass kniv, öppna pärlan och sluta den runt sladden.

Det kanske kunde vara något även för mig, tänkte jag, och funderade över vilka färger som skulle vara mest lämpade. Jag kunde inte motstå frestelsen att göra en liten faleristisk blinkning och låta pärlorna återge bandet till PåvlHGO:sFK3kl som är den finaste utmärkelse jag har: vardagsfaleristik som mer än bouton eller clips.

Bandet är inte jämnt kluvet sex gånger i vitt och rött, utan rött med vita kanter och med två jämnt fördelade vita ränder på mitten. Detta fordrade att jag klöv en pärla. Sju pärlor blir 35 mm = ett släpspänne. För enkelhets skull valde jag sex pärlor. Et voila!

Det här inlägget postades i Faleristik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till iPhone-faleristik

  1. Stefan Ahrenstedt skriver:

    Hej Jonas!

    Ett mycket bra val!

    Här i Hälsingland är det sommar fortsatt. Blev konvalescent efter Midsommar (halkade och ramlade baklänges på den spetsiga stubbe jag bl a stod på och på sjukhuset kunde de överraskande nog konstatera att ett revben var brutet rakt av och punkterat ena lungan (hade en syrgasmättnad på 86-98% vilket man väl inte borde ha med en lunga). Vill åka in och få rtg då det gjorde mer ont än vad några revben borde göra.

    Därefter med bästa förmåga kommit igen genom att måla och snickra men inte bära mer än att det gör lite ont. Nästan bra nu.

    Åker ned till Malteserårsmötet i Danmark sista helgen i augusti. Därefter börjar min ”hösttermin”.

    Många hälsningar

    Stefan med officiella adressen enligt nedan mtp bedömningen av ditt färgval

  2. livgardist skriver:

    Snyggt. Man kanske rentav skulle arrangera hela sin släpspännerad på hörlurssladden 🙂

Kommentera

