Enkan M. Holmberg – för Medborgerlig Förtjenst

medaljBlogg kommer med en fortsättning kring en intressant artikel, gillas dubbelt för kopplingen till E-tuna!

medaljBlogg

fmbFör en tid sedan hade jag en liten text om mitt inköp av en gångjärns-Oscar. Lite skrytsamt kan jag medge, men det är inte varje dag man hittar bärbara medaljer från Oscar I:s tid. Det här är historien om hur det hände och vem som tilldelades medaljen.

Det var som vanligt auktion i närheten och jag orkade inte gå dit på visningen, tidsbrist kombinerat med det faktum att 9,5 ggr av 10 är det bortkastad tid. Men på nätet hade de en bild av en lot med en medalj med gångjärn och Oscar I:s bild. Eftersom man är rätt trygg mot förfalskningar när man samlar svenskt lade jag ett bud. Inte överdrivet högt men tillräckligt skulle det visa sig. Men vad var det som jag köpt? Åtsidan var inte mycket till hjälp och inte heller nätet hade mycket bilder av liknande. Nåväl, innan man vet får man gissa.

Baserat…

View original post 697 fler ord

Kommentera

