Medaljforskning – överkurs

Medaljblogg fortsätter med ännu ett toppeninlägg om faleristisk forskning; konsten att hitta handlingar kring en medaljs förlänande.

medaljBlogg

I ett tidigare inlägg har jag skrivit om hur man kan få sin Kungliga Patriotiska Sällskapet-medalj att berätta sin historia. Det är inte svårt och om man har ett SVAR-abonnemang så kan man göra det vid skrivbordet hemma, annars får man gå till bibblan. Men om man vill gå på djupet med sin medalj så måste man till arkiven. Handlingar om medaljer är i stort obefintliga online, till och med KPS-databasen är bara en sökingång till arkiven.

Som exempel på vad man kan hitta har jag tagit en gammal bekant: Maria Holmberg, en av bara åtta kvinnliga mottagare av ”medborgerlig förtjänst” under Oscar I (vad jag vet). Hur jag hittade rätt kvinna bakom medaljens namn på nätet har jag redan skrivit om. Vad jag inte berättat om är ursprungskällorna och så lite kött på benen från släktforskning.

Konselj

I SVAR:s utbud finns en sammanställning av konseljhandlingar 1840-1920. Det är…

View original post 781 fler ord

Kommentera

