Antikvariaten betyder så mycket…

När jag är ute och reser brukar jag alltid försöka att hinna med antikvariaten på orten. Utöver att jag gillar antikvariatens atmosfär och äga böcker med en historia, så är det ofta en liten faleristisk guldgruva. 

Vad händer när äldre herrar som har någon faleristisk koppling, innehavare av någon orden eller medalj, medlem av något ordenssällskap går bort? Ofta hamnar böckerna i antikvariat. Intresset för faleristisk litteratur är begränsat, varför man bland dammiga böcker kan hitta guldkorn. Böcker som kan ha legat decennier ibland.

Från medeltidsveckan i Visby steg jag in på Antikvariat Drotten: allt som fanns var sådant som jag hade. Men ur en bok skakade jag fram två saker, ett urklipp om CXVIG:sJmt – och ett tryck från tidigare ordensjuveleraren C. F. Carlmans, gissar 60-tal. Det gick bra att köpa enbart detta tryck och det var intressant eftersom det förklarar tanken bakom att de svenska ordensminiatyrerna har två storlekar. Även var riddartecken då skulle placeras på fracken. Kul, och jag delar det här.

 

Det här inlägget postades i Faleristik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

