Medaljband, tänder och symmetri

När jag pluggade vid Linköpings universitet så dök det upp studentikosa medaljer runt 1992 och framåt, som hade kluvet band med tandade kanter av motsatt färg. Här på kortet, längst nere till vänster i bilden på min gamla studentoverall, medalj för DÖMD (D-sektionens Öppna Mästerskap i Dart) 1993. Det har sedan dess också dykt upp i mer seriösa förtjänstmedaljer, förmodligen påhejat av spexiga tillverkare snarare än något annat.

image

Känner mig lite som en knarrig gubbe, men personligen tycker jag att banden ska göras så ”rena” och enkla som möjligt: gillar själv inte de tandande kanterna vilket möjligen handlar om min studentikosa förförståelse… Vad tycker du?

En annan viktig sak är att hålla flerfärgade band symmetriska (och då borträknar jag kluvna band). Man kanske inte tänker på det när man vill göra en ny medalj: i dagens normkritiska samhälle kanske det blir ”inne” att bryta mot symmetrin för att skapa ett mer personligt uttryck.

Det är bara dumt: symmetrin finns till för att göra det lätt att på bandet avläsa vilken medalj det är fråga om när den bärs med flera medaljer. Med fler asymmetriska band försvåras avläsning avsevärt – det motverkar syftet med att ha band i reglerade färger, då kan man ju lika gärna ha en jetong i bokhyllan i stället. Värst blir det för släpspännen: det blir närmast helt ogörligt att läsa av var ett spänne börjar och nästa slutar.

Det finns så vitt jag vet inga medaljband i grupp A-K som är asymmetriska: de uppträder i grupp L och för lokala föreningsmedaljer m.m. Väg- och vattenbyggnadskårens förtjänstmedalj instiftad 1993 verkar vara det första exemplet, och det är snyggt symboliskt genomfört: jordens svarta band genombryts av en väg och en kanal.

Hm. Det är egentligen intressant att både tänder och asymmetri som individualistiska uttryck uppstår samma år – möjligen en återspegling av tidsandan. Likväl jag skulle vilja låta tänder och asymmetri stanna i 1990-talet…

Det här inlägget postades i Faleristik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

