En (1) bouton, clips eller rosett på kavajslaget

Ibland stöter man på personer som bär flera indikatorer på ordens- eller medaljförläningar på kavajslaget. Notera att det endast ska vara en (1). Egentligen räcker det med att titta på H M Konungen. Han bär alltid bara en bouton: res ipsa loquitur!

Bouton och clips ska inte kombineras, därför att clips egentligen är en del av bouton-systemet (för dem femte och lägsta klassen, riddare av franska ordnar) på samma sätt som rosett också är. Läs mer här!

Vid flera innehavda utmärkelser är det tillfället som styr vilken bouton (eller motsvarande) som ska bäras, och till viss del även egna preferenser. Det finns en del som jag tror tar den finaste boutonen oavsett vad det är och vilket sammanhang, men det kan finnas utrymme för eftertanke.

Rosett (högblå eller serafimerblå) visar innehav och H M Konungens medalj. I första hand bärs sådan rosett, om inte sammanhanget gör något annat mer lämpligt – till exempel bevistande av nationaldagsfirande för en stat vars orden man förlänats (såvida inte H. M. Konungen närvarar, för då blir nog rosett lämpligast till slut…).

Om jag hade förlänats en utländsk statsorden hade en sådan bouton varit nog så trevlig att bära som PatrSstGM clips, men detta clips är vad jag normalt bär eftersom det är den av mina utmärkelser som utifrån svenskt perspektiv är finast. Bevistar jag Heliga gravens ordens sammankomst i annat än frack bär jag däremot i stället bouton för PåvlHGO:s förtjänstkors – men ibland bär jag den lite extra, bara för att jag gillar den i egenskap av min första bouton. Så länge jag var t.f. domare för PS:tMO i Sverige bar jag denna ordens röda bouton med sol-och-vinge i mitten för representativa ridderliga sammanhang och då orden hade sammankomst utan frack. Men sammantaget alltså endast en (1).

Slutligen, aldrig blanda boutoner, clips eller rosetter med miniatyrer och original. Däremot kan möjligen gradband i ordenssällskap fungera.

Kommentera

