Att byta eller inte byta webbplats…

Gahhhh!!! Tanken var att den här sommaren göra om http://arnell.cc/ till snygg och mobilanpassad webbplats i Wix. Kruxet är att webbplatsen består av 35+ separata och mycket texttunga sidor/undersidor vilket gör att det är mycket svårt att föra över. Det är för många sidor för att kunna föra in i menyer på något lämpligt sätt, och därutöver tar överflyttning av bild och text en evinnerlig tid.

Igår ägnade jag en stor del av dagen åt att bygga layout, struktur och överföra en enda sida till det nya utseendet i Wix. I slutet av dagen – med ca 34 sidor kvar att åtgärda –  konstaterade jag, att om jag lagt tiden på att arbeta med den befintliga webbplatsen direkt i handknackad html, så hade jag nog varit klar med alla uppdateringar i text som behöver göras.

Vad göra? Vända på kuttingen, tror jag. Börja med att ta tillvara alla inskickade ändrings- och tilläggsförslag och lägga in dem i befintlig webbplats + bilderna som fallit bort. Därefter får jag ta en rejäl funderare om det är mödan värt att lägga allt i Wix eller möjligen WordPress, därför att läsbarheten på mobil är ändå hygglig som webbplatsen är nu (för den som håller mobilen liggande). Det ser bara lite tråkigt och otidsenligt ut.

Webbplatsen kom till 1998 och det finns kanske en diskret charm med att ha kvar den som den är, en stelbent dinosaurie bland kvickfotade mjuka däggdjur… En rest av att jag hade Data som Fria aktiviteter i 9:an 1984/85.

Kommentera

