Ockham versus foliehatt

För någon månad sedan fick en bild stort genomslag, därför att den i bakgrunden visar Stefan Löfvén med följe på väg mot Sveriges riksdag på Riksgatan – och i förgrunden en tatuerad arm med bl.a. en utländsk frimurarsymbol, passare och vinkelhake runt ett G.

En mycket kittlande bild, måste man tillstå: lätt att börja spekulera i att bilden var arrangerad, eller photoshoppad. Syftet skulle – förstås – vara att sända signalen frimurarna (eller ”eliten”) ligger bakom ett skeende kring regeringskrisen. Har sett flera forum som är fulla av spekulationer i denna riktning. Än mer kittlande blir det när armen visar sig tillhöra en polis.

Det finns en mycket klok princip som kallas Ockhams rakkniv. I korthet går det ut på ”krångla inte till förklaringarna”, därför att det enkla är sannolikt det troliga: om ett träd visar sig ha fallit ned, och ingen har sett det ske, skall man föredra förklaringen att ”en storm blåste omkull trädet”, framför andra möjliga förklaringar såsom ”en elefant knuffade omkull trädet”, eller ”trädet rycktes upp med roten av 200 meter höga rymdvarelser”, även om trädet ligger något annorlunda än stormfällda. Det är alltså rimligare att anta att vindriktningen var något annorlunda än de många andra tillfällen liknande händelser inträffat än att något, mer eller mindre fantastiskt inträffat.

I det aktuella fallet, vad är det troligare?

A. Polis som gillar tatueringar, tatuerar in saker som är viktiga för honom, som en frimurarsymbol och olika sentenser. Som patrullerande uniformerad polis på Segway i innerstaden går han helt naturligt före statsministern för att styra undan allmänheten då denne ska gå från regeringskansliet till riksdagen. Eftersom det är varmt har han kavlat upp ärmarna vilket gör att tatueringarna syns.

B. Frimurarna kontrollerar vädret och/eller statsministern, så att det är varmt just den dag statsministern ska göra promenaden, eller att statsministern gör promenaden när det är prognos för varmt väder. Detta så att ärmar måste kavlas upp.
Frimurarna letar upp en polis och får just honom att tatuera in en frimurarsymbol år i förväg.
Frimurarna intrigerar flera år i förväg för att få honom till en tjänstgöring som placerar honom fysiskt i anslutning till statsministern.
Frimurarnas syfte med allt detta är att visa att det är de som egentligen styr.

Allt detta planerande flera år i förväg för att åstadkomma en bild som sägs visa att frimurarna (eller ”eliten” eller illuminati) styr just när det blivit en regeringskris – som ingen har kunnat förutse exakt hur den skulle utvecklas, eller när.

Om B. vore sant: konspirationsteoretiker framhåller att ”frimurarna verkar i det dolda” – varför skulle de i så fall vilja offentliggöra något, visa att de påverkar? Det går inte ihop. Om det finns en dold styrande elit, så ligger poängen i att vara dold, däri ligger dess makt. Om det fanns en elit som styrde och ville visa sig för att demonstrera makt, så bygger makten på synlighet och närvaro över hela linjen.

Ockhams rakkniv pekar på att det är A. som är den rimliga slutsatsen. Det är troligare att polisen – som sin tjänst och utifrån att det var en varm dag – var där han var och bar det kortärmade han bar. Vidare en intressant slump att fotografen kom i sådant läge att fotografiet kunde tas. (Se här för fotografens kommentarer – Göteborgs-Posten, betalvägg).

Frimurare säger att deras organisation syftar till tre huvudpunkter: personlighetsutveckling, brödragemenskap och välgörenhet. Konspirationsteoretiker från extremhöger till extremvänster tillskriver frimurarna ambitioner om världsherravälde. Skälet till varför konspirationsteoretikerna hamnar så långt ifrån vad frimurarna själva framhåller – både nu varande eller sådana som lämnat – är att de misslyckas med att applicera Ockhams rakkniv. De mest triviala händelser och samband ses i stället som planerat och genomtänkt, snarare än att tillskrivas slump och tillfällighet.

Frimureriet är inte homogent eller varumärkesskyddat: däremot finns ett system med reciproka erkännanden mellan olika nationella storloger. I Sverige får politik eller religion inte förekomma på ordensmöten, så inte heller i de storloger som Sverige erkänner. Sant, Grand Orient-systemet i latinska länder är politiskt och antiklerikalt, men för svenskt vidkommande är det därför per definition inte frimureri.

För egen del har jag arbetat ett decennium i Sveriges riksdag för KD som politiskt sakkunnig, och jag kunde under halva tiden, från 2006, följa regeringsarbetet genom olika partiinterna avstämningar (kompletterat och verifierat genom min dåvarande fru som var politiskt sakkunnig för M i samordningskansliet under statsministern).

Det har gett mig en tydlig förståelse för hur slump och tillfälligheter kan styra skeenden, som i efterhand eller för utomstående kan framstå som oerhört välplanerade och avsiktliga, hur personer kan blossa upp och lysa starkt för att plötsligt tappa position efter någon skandal eller ett misslyckat val. Det har för all framtid botat mig från tanken på att det finns en statisk ”elit” med en ”agenda”: det handlar snarare om att vissa inte kan eller vill se komplexiteter eller tillfälligheter som förklaring utan söker konstruerade sammanhang där sammanhang inte finns – tvärtemot Ockhams rakkniv – för att nå fram till enkla förklaringar, världen blir lättbegriplig – svart eller vit, god eller ond.

Och så är inte världen, den blir mer komplex ju närmare man tittar, där tillfälligheter spelar större roll än man tror, med gråskalor mellan det svarta och det vita. Så använd rakkniven, inte foliehatten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.