Inför Amaranterordens bal 2024

Inför 2024 års Amaranterbal är jag fadder åt tolv personer – familj, släkt och vänner. Igår kom deras ordenstecknen för grad I med Posten, att fördela på baldagen. Ser fram emot tillställningen!

EDIT 2024-04-18: Stora Amaranterorden har idag mailledes skickat ut direktiv till alla medlemmar om vilka ordnar som inte bör bäras samt hur ordensbanden bör bäras. Etiketten förväntar att gästen följer värdens direktiv.

EDIT 2024-04-26: min fru hade köpt en klänning med en utsmyckning som skulle göra det svårt att fästa och bära gradtecknet för grad I på något vettigt sätt. Svärdottern hade sytt en klänning av amarantrött [sic!] tyg, med rakt skuret livstycke, som också gjorde att gradtecknet för grad I skulle hamna oproportionerligt långt ner.

På Tradera dök det dock upp två äldre miniatyrtecken i rosett för grad I i två olika auktioner. Jag kan inte påminna mig om att jag stött på sådana tidigare, men de kom i rättan tid; frun och svärdottern kunde därmed bära ordenstecken som matchade klänningarnas utformning.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.