Studentikost

Den första förtjänstmedalj som jag fått var Östgöta nations i Linköping medalj 1993 för kalligrafi på försättsbladet i nationens nya Liggare och inskrivning av nya medlemmar under två år. Efter nationens inspektor, den andra utanför nationsstyrelsen som erhållit medaljen. Samma år tog jag och en vän fram en minnesmedalj för 150-årsminnet av lärarutbildningens start i Linköping i samarbete med dåvarande Institutionen för Lärarutbildning (ILU).

De två medaljerna har efter studietiden skramlat runt i olika dammiga lådor utan hemvist, och i samband med att jag blev hedersledamot av studentkåren StuFF i Linköping 2021, så fick jag även ytterligare en medalj.

Med tre studentikosa medaljer, så tänkte jag att det är dags att låta montera ihop dem, som ett trevligt minne över studietiden. Men kanske ett svenskt montage, alias hovmontage, skulle kunna passa? StuFF har bara 50 mm breda band, och montagetypen skulle kunna dölja ett lite för brett band. Ja, varför inte lite faleristisk galenskap?

Sagt och gjort, EB Medaljservice har som vanligt gjort ett fint jobb. Ett fint minne!

En sak överraskade, vilket man kanske kunnat förutse: nationsmedaljens och minnesmedaljens asymmetriska kluvna band i två färger fungerar kanske inte riktigt med montagetypen, ett rakt dubbelvikt band hade kanske varit bättre – om alla hade haft 35 mm-band. Normalt är band symmetriska och då fungerar montagetypen bättre, så det finns även något att visa och för andra att lära (Eller så är det bara jag som är ovan att se medaljerna med nya färger).

Ursprungligt band kluvet i blått och gult.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.